Ce-am mai râs! - William Saroyan


            
             Recent am primit această carte și pot să mărturisesc că mă bucură când alți oameni îmi împărtășesc din gusturile lor literare deoarece astfel îmi lărgesc și eu orizonturile. Probabil n-aș fi dat peste opera lui William Saroyan dacă nu eram deschisă spre alte stiluri de scris. Felul în care scrie autorul e diferit de ceea ce am citit până acum, concis și de efect. Are darul ca prin dialogul ce ocupă 70-80% (aș estima) din roman să prezinte întreaga poveste. Mi s-a părut ciudat în primele pagini, dar am apreciat acest stil pe măsură ce înaintam în lectură. Nu sunt adepta descrierilor detaliate, pentru că am impresia că mă pierd în ele, îmi place ca lucrurile să fie simple și clare.
            William Saroyan alege să surprindă o imagine reală din viața de zi cu zi a unei familii. Acțiunea se petrece de-a lungul a câtorva zile, la casa de vacanță a fratelui personajului principal, Evan Nazarenus. Dacă romanul începe liniștit, familia se instalează după un drum lung de cinci ore cu trenul, totul escaladează când soția îi mărturisește că este însărcinată cu copilul altui bărbat. Asist la lupta interioară a lui Evan, care alege să rămână cu Swan de dragul familiei și al copiiilor; pe de o parte trăiește sentimente contradictorii față de soție, este rănit, bulversat, confuz, furios, iar pe de altă parte își dă seama că încă o iubește în ciuda tuturor celor întâmplate. Cel care îl ajută să ia o decizie în acest sens este Dade, fratele său. Dade este un personaj care mi-a părut misterios, indisponibil în trei sferturi din carte, cu o viață agitată și mereu pe drumuri. Cei doi reușesc totuși să se întâlnească pentru a avea o discuție despre valori:
„Avem nevoie de o viață întreagă ca să înțelegem până și cel mai simplu lucru, zise Dade. De două vieți ca să corectăm o mică eroare. Comitem zilnic câte o eroare și nu corectăm nici una pe parcursul unei vieți. Ce faci tu, fratele meu? Orice ai face, tu însuți nu faci nimic. Fapta ta este gata făcută pentru tine. Orice faci este corect. Dacă urăști, e corect. Dacă ucizi, e corect. Frate, dacă iubești, este corect. Dacă o iubești pe cea care te distruge, este corect. Ochii lui obosiți îl căutară pe ai fratelui. Frate, zise, fă ce trebuie, fă ce vrei, este corect.” 
               După ce își acordă o perioadă în care își explorează stările și încearcă să mențină aparențele, Evan ia o decizie împreună cu soția sa, ce va duce la finalul neașteptat și galopant al cărții.
             Pe planul secundar al cărții se află copiii cuplului, Red și Eva, victimele tăcute ale dramei familiale. Autorul surprinde foarte bine relațiile familiale atunci când are loc un astfel de eveniment. Părinții aleg să rămână împreună de dragul familiei, însă copiii chiar își dau seama că se întâmplă ceva. Red este un copil inteligent și curios, simte mirosurile mai pregnant decât ceilalți și mereu își dorește să afle de unde provin. Este intuitiv și realizează că ceva este în neregulă cu părinții săi, iar bănuielile îi sunt confirmate într-o scenă emoționantă: tatăl său este furios și îi bruschează mama, copilul încearcă să-l oprească și îl lovește în spate țipând:
„Oprește-te, Papa! Lua-te-ar naiba, Papa! Oprește-te imediat! Naiba să te ia, Papa! Te omor, Papa!”
            



            Un alt cuplu cu probleme, asupra căruia acțiunea nu se concentrează atât de mult, sunt vecinii. Familia Walz are trei fete care de asemenea și-au dat seama că între părinții lor există divergențe și lipsește iubirea.
            Contrar titlului, cartea chiar este o poveste serioasă, ba chiar trisă pe alocuri. Ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost realismul ei, crud și necruțător. Multe familii din viața de zi cu zi traversează astfel de situații care își lasă amprenta veșnic asupra lor. Pe de-o parte, infidelitatea lui Swan Lazarenus poate avea efecte ireversibile asupra cuplului și copiilor, provocând traume de ambele părți, iar pe de altă parte, răceala din familia Walz propagă un model nesănătos de iubire celor trei fiice. Cred că romanul lui William Saroyan surprinde excelent în plan principal drama prin care trece o familie atunci când unul dintre soți își înșeală partenerul. Dacă v-am stârnit interesul pentru opera autorului sau ați citit cartea, vă invit să lăsați un comentariu.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Vulner-abilitatea

Copilul Natural